MûVéSZETEK

A Mûvészetek mûveltségi terület alapja a nemzeti és az egyetemes emberi kultúra, valamint a mindennapi életünk, a természet és a tervezett-alakított környezetünk esztétikai jelentésekkel is bíró tartománya. E tág kultúraértelmezésbõl következõen több területet tartalmaz, hogy lehetõséget teremtsen a gyermekek, serdülõk sajátos megismerési módjainak, tevékenységeinek érvényesüléséhez. E területek közösek azonban értékközvetítõ és értékõrzõ mivoltukban, továbbá abban, hogy az érintetteket aktív befogadásra, sõt alkotásra is késztetik. A mûvészeti kultúra fogalmába tehát a teremtésnek, létrehozásnak képességeit éppúgy beleértjük, mint a befogadás, a vele való élés képességét.

Következésképpen a gyermekek, serdülõk élményszerûen megtapasztalják, átélik, megérthetik az emberi kommunikáció azon sajátos formáit, melyek a mûvészetekben, a tárgy- és környezetkultúrában õrzõdnek meg és teremtõdnek újjá.

Közös tehát e terület anyagaiban, hogy a mûvészetben létezõ szabályszerûségek, sajátos közlésformák, kifejezésmódok közvetítésére építi fel a javasolt tevékenységeket, tartalmakat, s egyúttal a mûvészethez, a kultúrához vezetõ személyes utak bejárására bátorít.

Értéknek tartja az ember iránti kíváncsiságból fakadó bátor, találékony gondolkodást, új kérdések, értelmezések megfogalmazását, a kultúra iránti nyitott magatartást, az értékek élményeken és belátáson alapuló megbecsülését.

Az Irodalom célja elsõsorban az anyanyelvi nevelés és a mûértõ olvasás fejlesztése. (Követelményeit lásd az Anyanyelv és irodalom mûveltségi területnél.) Ez azonban nem zárja ki az irodalomhoz fûzõdõ alkotó viszonyt.

Az Ének-zene a szavak fölötti "hangzó nyelv" élményével és az aktív énekléssel hat az érzelmekre, az emberi lélekre. A zenei nevelés elsõsorban a zenei anyanyelv és a zene sajátos összetevõinek megismerését jelenti. A zenehallgatás a zenemû érzelmi hatásai miatt nélkülözhetetlen személyiségfejlesztõ eszköz.

A Tánc és dráma kreatív folyamata az együttes élmény révén segíti elõ az ember aktivitásának serkentését; ön- és emberismeretének gazdagodását; alkotó- és kapcsolatteremtõ képességének kibontakozását; összpontosított, megtervezett munkára szoktatását; testi, térbeli biztonságának javulását, idõ- és ritmusérzékének fejlõdését, mozgásának harmóniáját és beszédének tisztaságát.

A Vizuális kultúra a teljes látható és láthatóvá tett tárgy- és jelenségvilág (a természet, a mesterséges környezet és a képzelet világa) használata és alakítása. A vizuális nevelés feladata azoknak a képességeknek és készségeknek a fejlesztése és ismereteknek az átadása, amelyek a látható világ használatához, alakításához szükségesek.

A gyermekek információik és élményeik tekintélyes részét képi úton, sokrétû vizuális benyomások révén szerzik. A sokféle rendeltetésû látásélmény befogadására, célszerû hasznosítására és elrendezésére készít fel a Mozgóképkultúra és médiaismeret is.

E területek közös feladata, hogy a nemzeti mûveltséget és a világörökség részét képezõ egyetemes mûveltséget egyaránt közvetítse.

ÉNEK-ZENE

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNYEK

              1-6. évfolyam                7-10. évfolyam                             

I. Az éneklési készség fejlesztése

A zene megszerettetése, az élményekbôl fakadó aktív éneklési kedv felkeltése, az éneklési kultúra kialakítása, továbbfejlesztése.

a) A csoport egységes, szép, közös         A) Az egyéni és közös éneklési készség     
énekének kialakítása. Gyermek- és          további céltudatos fejlesztése.            
játékdalok, népszokásdalok, táncos         Természetes, szép hangzás kialakítása. A   
dallamok éneklése zeneileg hibátlan        zenei hangzásviszonyok, arzis-tézis        
elôadással, helyes légzéssel,  értelmes    mozgások átélése. A tanulók életkori       
szövegkezeléssel, helyes artikulációval,   sajátosságainak figyelembevétele az        
a tiszta éneklésre való törekvéssel.       egyéni éneklés során.                      
b) Szép, kifejezô éneklés az ismert        B) A népdalok jellemzô elôadásmódja        
zenei fogalmak alapján: tempó, dinamikai   szerint: oldottabb metrikájú parlando,     
jelzés, hangerô. Pontos dalkezdés,         szabadabb rubato és a feszes, giustos      
-zárás. Dalosjátékok mozgással, jó         lüktetéssel történô éneklés. Mûdalok       
ritmusban, a dalok hangulatának            megfelelô karakterû elôadása. Magyar       
megfelelô, élô elôadással. A zenei         népdalok,  a hazai memzeti és etnikai      
hangsúlyok helyének megtartása a dalolás   kisebbségek, a szomszéd és más népek       
folyamatában.                              dalai.                                     
c) Dalok éneklése egyenletes lüktetés      C) Ismert népdalok, táncos dallamok        
mellett dallamritmus és könnyû osztinátó   mellé nehezebb osztinátók alkalmazása.     
kísérettel kottából és emlékezetbôl. 
Az alkalmazkodó ritmusú éneklés. d) Könnyû kétszólamú dalok, kánonok D) Egyszerû kétszólamúság megvalósítása éneklése a gyermekek hangmagasságának kifejezôen, tisztán, emlékezetbôl, megfelelôen.
A többszólamúság csoportosan és osztályközösségben. készségének megalapozása kánonok Kánonéneklés továbbfejlesztése.
A éneklésével.
Bicíniumok éneklésének többszólamú éneklés új lehetôségei a elôkészítése. Tartott hang mellett elemi vegyeskari hangzás kialakításával. elmozdulás.
II. A zenei hallás fejlesztése

A zenei hallás fejlesztésének célja a zenei emlékezet és a zenei képzelet fejlesztése.

 a) A hang tulajdonságainak                A) Hangkarakterek felismerése: -           
megfigyelése: tapasztalatok gyûjtése a     férfikari szólamok megfigyelése, -         
hangmagasságról, a hangszínrôl, az         hangszerek, zenekar hangzásának            
idôtartamról, a hangerôrôl. 
Dalokban megfigyelése. történô tudatosítás.
Hangszínhallás fejlesztése: hangszerek hangszíne, hangmagassága, zenekar felismerése. b) A belsô hallás folyamatos fejlesztése B) Dúr és moll színezet megfigyelése a a dalok felismerésével, dallamkártyán dallamokban. A belsô hallás történô megjelenítésével, a hangközök továbbfejlesztése a mûzene megfigyelésével. többszólamúságával, annak megfigyelésével. c) Zenei élmény szóbeli, vizuális, C) Összefüggések meglátása a zenei mozgásos megfogalmazása.
A zenei korok, történelmi események, a memória folyamatos fejlesztése a dalok képzômûvészet és irodalom között.
Zenei és témák gyakorlásával, majd mûfajok, egyszerû formák emlékezetbôl való éneklésével. jellegzetességeinek felismerése.

III. A zenei írás-olvasás készségei, a reprodukciós képesség fejlesztése

A zenei élményekbôl induló elvonatkoztatás a ritmikai és dallami elemek megismerését, felismerését és megszólaltatását szolgálja.

a) A tanult dallamhangok, dallami elemek   A) Az öt- és hétfokú dalok dó helyeinek    
felismerése. A begyakorolt dalokban        megkeresése (2 # és 2 b elôjegyzés         
ritmus és szolmizációs jelek               esetén).  - A tanult és gyakorolt          
alkalmazása.  - A pentatónia               hangközök felismerése kottából. - Írott    
dallamfordulatainak felismerése ismert     kottakép ritmusának felismerése,           
dalokban. - Ritmusmotívumok olvasása       megszólaltatása. - Ritmushangoztatás egy   
ritmusnévvel. Dalrészletek ritmizálása.    és több szólamban. - Egyszerû              
                                           ritmuskánon páros ütemben.                 
b) Ismert dallammotívumok, dallamsorok     B) Könnyû, rövid dallamok kottaolvasása    
utószolmizálása kézjelrôl.
Pentaton elôkészítés után közösen.
Az öt- és hangközök és fordulatok éneklése hétfokú dalok utószolmizálása kottából. kézjelrôl, kottáról. c) A megismert hangok éneklése dalokban, C) Ismert könnyû öt- és hétfokú motívumokban, írása a tanult dó dallamok, népdalrészlet írása megadott helyekkel. kezdôhanggal. d) Tájékozódás a vonalrendszerben, az D) Kottaolvasás gyakorlása 2 # és 2 b ABC-s hangok helyének megfigyelése elôjegyzésû, egyszerû ritmusú, kis G-kulcsban. hangkészletû dallamokkal.

IV. A zeneértô és -érzô képesség fejlesztése

A zenemûvekben különbözô hangulatok, egyszerû zenei formák, elôadói apparátus megfigyelése. A vokális zene, hangszeres zene megfigyelése különbözô feldolgozásokban.

a) A többször meghallgatott zenemûvek      A) A zenei korszakokhoz kapcsolódó zenei   
felismerése, megnevezése.
Egyszerû zenei formák, mûfajok megkülönböztetése.
A formák megfigyelése. zenei stílusokban a stíluskorszakokhoz tartozó zenei formák felismerése. b) Az emberi hang színeinek és a B) A meghallgatott zenemûvekben hangszerek hangszínének elôforduló hangszerek, hangszeres megkülönböztetése.
A zenei karakterek együttesek, zenekarok hangzásának különbségének, kifejezô erejének megfigyelése.
Összefüggések meglátása a megfigyelése. zenei korok, történelmi események, a képzômûvészet és irodalom fejlôdése között.

DALéNEKLéS

Gyermekdalok,                A dalok hangulatának         20-25 népdal, mûdal és       
gyermekjátékdalok,           megfelelõ éneklés. A         gyermekdal közös éneklése    
népdalok, népszokások,       tanult gyermekjátékok        és játéka.  A Himnusz        
köztük a hazai nemzeti és    eljátszása. Ia-d Ismerjék    éneklése.                    
etnikai kisebbségek dalai,   fel a dallamokat a                                        
szomszéd népek dalai,        jellemzõ motívumok alapján.                               
egyszerû kánonok, ünnepek                                                              
dalai.                                                                                 

ZENEI ISMERETEK -- DALLAMI ELEMEK
A pentatónia                 Ismert dallammotívumok       Tudjon dalrészleteket        
dallamhangjai, a fá, az      utószolmizálása (közös       olvasni és kottába írni      
alsó ti  és a ti hangok      éneklés során). Zenei        tanítói irányítással.        
neve, kézjele. A megismert   kérdés-felelet, egyszerû                                  
relációk éneklése dalokban   kánonokkal, kétszólamú                                    
(motívumokban), kézjelrõl,   éneklés gyakorlása. Zenei                                 
betûrõl, kottáról. A         írás-olvasás, a tanult                                    
hangok neve, elhelyezése a   dalok motívumaival és a                                   
vonalrendszeren a relatív    333 olvasógyakorlat                                       
szolmizáció alapján.         anyagával. A megismert                                    
                             relációk felismerése a                                    
                             gyakorolt dalokban. Id;                                   
                             IIa-c; IIIa-d                                             

ZENEI ISMERETEK -- RITMIKAI ELEMEK
Egyenletes lüktetés és       Ismerje fel a hangok         A  tanult  hangok            
dalritmus érzékelése,        hosszúságát hangzás után     hosszúságának felismerése    
hangoztatása. A hangok       és kottaképrõl. IIa          hangzás után és              
hosszúsága: negyed, fél,     Ritmusmotívumok olvasása     kottaképrõl.  Tudjon         
egész, páros nyolcad,        ritmusnévvel, dalrészletek   leírni dalritmust tanítói    
pontozott negyed és fél      ritmizálása, ritmusának      irányítással.                
értékek jelölése, az         hangoztatása, leírása                                     
értékeknek megfelelõ         tanítói irányítással. A                                   
szünetek.                    különbözõ ütemeknek                                       
                             megfelelõ hangsúlyok                                      
                             jelölése, a 2/4, 3/4,                                     
                             4/4-es ütemfajták                                         
                             felismerése.IIIa                                          

ZENEHALLGATáS
Néhány perces                A zenei élmény szóbeli          Ismerje fel önállóan a    
zenemûrészletek              megfogalmazása, a            megismert vokális és         
meghallgatása, irányított    hangzásbeli különbségek      hangszeres zenei             
megfigyelése. Hangszerek     felismerése: gyermekhang,    hangszíneket.                
hangszínének hallás utáni    nõi és férfihang, a tanult                                
felismerése (zongora,        hangszerek hangszíne.                                     
hegedû). Eredeti népzenei    IIa,c Legyen képes                                        
felvételek                   felismerni és megnevezni a                                
meg-hallgatása, különös      többször meghallgatott                                    
tekintettel a szülõföld      zenemûveket,                                              
népdalkincsének              zenemûrészleteket. IVa,b                                  
megismerésére.                                                                         

IMPROVIZáCIó
Improvizációs gyakorlatok    A megismert                  Legyen képes megjeníteni     
a gyermekek nevének és       ritmuselemekkel, fejlesztõ   saját nevének ritmusát és    
gyermekversek ritmusának     játékok (szaporítás,         dallamát.                    
felhasználásával.            ritkítás, cserebere,                                      
Kérdés-felelet a tanult      ritmuskíséret)                                            
dallamhangokkal,             segítségével az                                           
motívumokkal.                improvizációs készség                                     
                             fejlesztése. IIIa Azonos                                  
                             dallamhoz különféle                                       
                             befejezés rögtönzése,                                     
                             hiányzó dallamrészletek                                   
                             kitalálása. IIIc                                          

ÉNEKLéS
Népdalok, népszokások        Tiszta éneklés, helyes       Tudjon további 20-25         
dalai. Jeles napok.          artikuláció, a dallam és a   népdalt, mûdalt szépen,      
Szózat. Régi magyar          szöveg kapcsolatára épülõ    kifejezõen énekelni          
dallamok: középkor, XVI.     megfelelõ elõadásmód. Ia A   egyénileg vagy társakkal     
sz.-i  históriás énekek.     zenei hangsúlyok helyének    együtt.  Szózat.  Az         
Klasszikus szerzõk dalai,    megtartása a dalolás         alkalmazkodó ritmusú         
klasszikus zenemûvek         folyamatában. Ib             népdalok éneklése.           
könnyen énekelhetõ témái.    Alkalmazkodó ritmusú                                      
Kánonok, egyszerû            éneklés a népdalokban. Ic                                 
népdalfeldolgozások.         A többszólamú éneklési                                    
Énekes improvizáció a        készség fejlesztése                                       
tanult dallami elemekkel.    kánonokkal, könnyû                                        
                             kétszólamú dalokkal. Id                                   
                             Zenei memória fejlesztése                                 
                             ismert dalokkal,                                          
                             dallamokkal.  Népdalok,                                   
                             mûdalok éneklése                                          
                             emlékezetbõl. Ic                                          

RITMUS
Ritmushangoztatás egy és     Érzékelje a zene             Tizenhatodok, pontozott      
több szólamban a tanult      lüktetését.  Legyen képes    ritmusok, szinkópa, triola   
ritmuselemekkel és           a tanult ritmuselemek és     megszólaltatása,             
ritmusképletekkel            képletek pontos              felismerése és jelölése.     
(tizenhatod értékû hang és   megszólaltatására, hallás                                 
szünete, pontozott           után történõ lejegyzésére.                                
ritmusok, szinkópa,          IIIa Ritmusmotívumok                                      
triola) a tanult             olvasása ritmusnévvel. IIIa                               
metrumokban. Váltakozó                                                                 
ütemek:  2/4,  4/4.                                                                    
Ritmusgyakorlatok,                                                                     
ritmusjátékok,                                                                         
ritmusrögtönzés.                                                                       

ZENEI OLVASáS-íRáS
Ritmus- és dallamolvasás     Ritmus- és dallamolvasás a   Öt- és hétfokú dallamok      
az új ritmuselemekkel  és    tanult zenei elemekkel.      éneklése betûkottáról.       
dallamhangokkal (r' m').     IIIa  Módosított hangok      Tudjon ismert dallamokat     
Dallamok éneklése            szolmizálása. IIIc           énekelni kottából            
kézjelrõl, betûkottáról,     Tájékozódás a                szolmizálva.  Könnyû,        
hangjegyekrõl egy- és        vonalrendszerben,            ismert dallamok lejegyzése.  
könnyû kétszólamúságban.     violinkulcsban 1# és                                      
Ismert könnyû dallamok       1b-ig. IIId  Ismert                                       
lejegyzése 1# és 1b          motívumok lejegyezése  a                                  
elõjegyzésig.                vonalrendszerben. IIIc                                    
Módosítójelek értelmezése                                                              
(# b ), módosított hangok                                                              
szolmizálása, írása.                                                                   

ZENEI ISMERETEK, ZENEI HALLáS
Hétfokúság, hangnemek 1#     Hangközök éneklése           Ismerje fel a hangközöket    
1b-ig. Hangközök (1  4  5    szolmizálva. IIIb Dúr és     (1   8   4   5   2   3).     
8  2  3) éneklése            moll színezet                ABC-s hangok ismerete        
szolmizálva.                 különbségének                violinkulcsban.              
Dallamszerkezeti ismeretek   megfigyeltetése. IIb  A      Ismerje fel a                
a népdalok régi és új        kórus szólamainak            módosítójeleket,             
stílusában, népi éneklési    felismerése hangszínük       elõjegyzéseket.              
elõadásmódok. Mûdalokban:    szerint. IVb  A klasszikus                                
nyitás-zárás, motívum,       zenekar                                                   
periódus. Zenei formák:      hangszercsoportjainak                                     
rondó, triósforma,           felismerése hangszínük                                    
szonátaforma. Zenei          szerint. IVb  Tájékozódás                                 
mûfajok: szvit, versenymû,   a vonalrendszerben, az                                    
szimfónia, opera. A          ABC-s hangok helyének                                     
klasszikus zenekar           megfigyeltetése G-kulcsban                                
hangszercsoportjai. ABC-s    g-g2-ig. IIId                                             
hangok: g-g2-ig.                                                                       

ZENEHALLGATáS, ZENEIRODALOM
Magyar népdalok,             Klasszikus zenekar           Tanult népdalfeldolgozások   
népdalfeldolgozások, a       hangszereinek,               felismerése.   Legyen        
szülõföld népzenéje. Jeles   hangszercsoportjainak        képes felismerni néhány      
napok zenéje. A népi         megfigyelése. IVb A          meghallgatott barokk és      
zenekar. Bartók Béla,        meghallgatott zenemûvek      klasszikus zenei             
Kodály Zoltán, Bárdos        jellegzetes részleteinek     szemelvényt.                 
Lajos népzenei ihletésû      megfigyelése. IVa Egyszerû                                
mûvei. Elemi ismeretek       zenei formák (periódus,                                   
barokk és klasszikus         rondó, triósforma)                                        
zeneszerzõkrõl. A            megfigyeltetése. IVa                                      
szimfonikus zenekar.                                                                   

ÉNEKLéS
Magyar népdalok, a hazai     Tiszta éneklés, az éneklõ    20-25 népdal, mûdal          
nemzeti és etnikai           közösség egységes            stílusos, kifejezõ           
kisebbségek dalai. Más       hangzásának formálása. IA    éneklése emlékezetbõl,       
népek dalai. Gregorián       Oldottabb metrikájú          egyénileg vagy               
énekek. Magyar verbunkos     parlando, szabadabb rubato   csoportosan.  Egyszerû       
dallamok és zenemûvek.       és a feszes, giustos         kétszólamúság éneklése       
Romantikus dalok,            lüktetéssel történõ          csoportosan.                 
zenemûvek énekelhetõ         éneklés. IB Dalok stílusos                                
témái. Bartók Béla, Kodály   elõadása. Többszólamú                                     
Zoltán, a XX. sz.-i          éneklés további                                           
zeneszerzõk mûveinek         fejlesztése. Dalok,                                       
énekes szemelvényei.         szemelvények emlékezetbõl                                 
Énekes improvizáció          való éneklése. ID                                         
egyszerû formai keretekben.                                                            

RITMUS
Ritmushangoztatás egy és     A tanult ritmuselemek,       Ismert dalok ritmusának      
több szólamban az ismert     ritmusképletek felismerése   felismerése, hangoztatása    
ritmuselemekkel és           és megszólaltatása. IIIA     emlékezetbõl.                
ritmusképletekkel, az        Szólaltasson meg nyolcad                                  
ismert metrumokban.          lüktetésû ritmusokat. IIIA                                
Nyolcad lüktetésû            Ritmushangoztatás egy és                                  
ritmusok. Ritmusképletek     több szólamban. IIIA                                      
ütembe rendezése.                                                                      

ZENEI OLVASáS--íRáS
Éneklés violinkulcsban az    Relatív szolmizációval       Tudjon ismert dalokat és     
ismert hangnemekben          történõ kottaolvasási        dallamokat énekelni          
kottából és emlékezetbõl.    készség fejlesztése          szolmizálva.                 
Kottaolvasás 2# 2b-ig.       módosított hangokkal is, a                                
Módosított hangok éneklése   tanult hangnemekben: 2# 2                                 
szolmizálva.                 b-ig.  IIID                                               

ZENEI ISMERETEK, ZENEI HALLáS
Hangközök éneklése           Hangközök tiszta éneklése.   Hangközök megnevezése        
szolmizálva (6 és 7).        IA  Hangközök kotta utáni    oktávon belül.   A           
Hangnemek 2# 2b-ig. A        felismerése. IIIA            leggyakoribb tempó- és       
leggyakoribb tempó- és       Dallamok hangkészletének     dinamikai jelek.             
dinamikai jelek. Zenei       megfigyelése. IIA  Ismerje                                
szerkesztésmódok. A          fel a tanult hangszereket                                 
népdalok hangkészletének,    alak és hangzás szerint.                                  
hangsorának vizsgálata. A    IVB                                                       
magyar zenei mûfajok:                                                                  
rapszódia, verbunk. Zenei                                                              
formák és mûfajok a XIX.                                                               
és XX. sz. zenéjébõl.                                                                  

ZENEHALLGATáS, ZENEIRODALOM
Népzenei felvételek.         Zenemûvek felismerése        Tudjon felismerni többször   
Gregorián, reneszánsz és     témák, stílusjegyek,         hallott zenemûveket.         
barokk zenei szemelvények.   karakterek alapján. IIA      Tájékozódás a tanult zenei   
Klasszikus és romantikus     Ismerje a zenei mûfajokat,   stílusokban, zenetörténeti   
zenemûvek. Magyar nemzeti    korszakokat. IIC  A belsõ    korszakokban.                
romantika:  Liszt Ferenc,    hallás továbbfejlesztése a                                
Erkel Ferenc. Bartók Béla    mûzene többszólamúságával.                                
és Kodály Zoltán mûvei. A    IIB  A legismertebb                                       
XX. sz.-i zenei              zeneszerzõk tanult                                        
irányzatok. A dzsessz. A     zenemûveinek, stílusának                                  
zene szórakoztató funkciói   felismerése. IVA                                          
a zeneirodalomban.                                                                     

ÉNEKLéS
Magyar népdalok,             Tiszta éneklés, kulturált,   Tudjon további 15-20         
népballadák, történelmi      egységes hangzás,            népdalt, mûdalt, kánont      
dalok, virágénekek, a        többszólamú éneklési         elõadni emlékezetbõl.        
hazai nemzeti és etnikai     készség csoport- és          Ismertebb zenemûvek          
kisebbségek dalai. Más       osztályszinten. IA; ID  A    témáinak felismerése,        
népek dalai. Az európai      zenei stílusok és            éneklése.                    
mûzene kialakulása:          karakterek iránti                                         
középkori egyházi és         érdeklõdés és az értékes                                  
világi dallamok. Magyar      zene iránti igény. IB                                     
mûzenei szemelvények a                                                                 
középkortól a XIX. sz.-ig.                                                             
Énekelhetõ szemelvények                                                                
Bartók Béla, Kodály Zoltán                                                             
és tanítványaik vokális                                                                
zenéjébõl.                                                                             

RITMUS
Ritmusgyakorlatok egy és     Ismert dallamok ritmusának   Ismerje a tanult             
több szólamban,  ismert      felismerése, hangoztatása.   ritmuselemeket,              
ritmuselemekkel és           Írott kottakép ritmusának    ritmusképleteket és          
képletekkel, a tanult        pontos megszólaltatása.      metrumokat.   Ismert         
metrumokban.                 IIIA Ritmushangoztatás egy   népzenei, mûzenei            
Ritmusimprovizálás           és több szólamban.           szemelvények ritmusának      
ritmushangszerek             Mûalkotásokban               megszólaltatása.             
használatával. Ritmus a      megkomponált ritmus                                       
zenében és más mûvészeti     felismerése, hangoztatása.                                
ágakban.                     IIIA.                                                     

ZENEI OLVASáS-íRáS
Dalok, dallamok, zenemûvek   Kottaolvasási készség        Ismert dalok, dallamok       
témáinak éneklése            erõsítése violinkulcsban.    éneklése.  Tudjon ismert     
violinkulcsban kottáról. A   IIID  A tanult               egyszerû dallamokat          
tanult hangnemek ismerete:   hangnemekben való            lejegyezni.                  
3# 3b-ig. Ismert dallamok    íráskészség fejlesztése.                                  
írása violinkulcsban a       IIIC Legyen tájékozott a                                  
tanult hangnemekben.         vokális és hangszeres                                     
Szólamok elrendezõdésének    kottákban. IIIB                                           
ismerete a vokális mûvek                                                               
kottájában.                                                                            

ZENEI ISMERETEK, ZENEI HALLáS
Népdalok formai,             A magyar népzene régi és     Ismerje a népzenei           
szerkezeti elemzése.         új stílusának felismerése,   stílusokat és mûfajokat.     
Hangközök éneklése,          elemzése. IB                                              
felismerése írott kottában.                                                            
Hangnemek ismerete 3#         Ismerje fel a hangközöket   A tanult dallami, ritmikai   
3b-ig. A magyar népzene      írott kottában. IIIA  A      elemek, képletek,            
rétegei, mûfajai (siratók,   tanult zenei formák,         hangközök ismerete,          
katonadalok, betyárdalok,    mûfajok felismerése. IVA     kottából való felismerése.   
ivónóták, párosítók,                                      A tanult hangnemek, zenei    
lakodalmas, balladák).                                    formák és mûfajok ismerete.  
Összefoglalás: zenei                                                                   
formák, mûfajok a                                                                      
meghallgatott zeneirodalmi                                                             
példák alapján.                                                                        

ZENEHALLGATáS, ZENEIRODALOM
A magyarországi és az        Zenetörténeti korszakok      A legfontosabb               
európai kultúrák             jellegzetes, meghatározó     zenetörténeti korszakok      
népzenéje. Zenei korok és    stílusjegyeinek              ismerete, zenei stílusok     
stílusok, zenemûvek          megismerése, felismerése a   jellemzõinek felismerése     
ismeretének bõvítése. A      zenemûvek hallgatása         többször hallott             
zene szórakoztató funkciói   során. IVA A                 zenemûvekben, részletekben.  
a zeneirodalomban.           zenehallgatás, az értékes                                 
                             zene iránti igény                                         
                             formálása. IIC Ismerje föl                                
                             a  zene és a                                              
                             társmûvészetek                                            
                             kapcsolatát. IVB                                          

TÁNC ÉS DRÁMA

ÁLTALáNOS FEJLESZTéSI KöVETELMéNYEK

              1-6. évfolyam                7-8. évfolyam                              

1. Kifejezõképesség (mozgás-beszéd)

a) Játékos gyakorlatok során sajátítsák    A) Testi adottságaiknak, koruknak és       
el az alapvetõ táncos, bábos és drámai     személyiségüknek megfelelõen, különbözõ    
kifejezési formákat.                       élethelyzetekhez alkalmazkodva, pontosan   
                                           és tisztán fejezzék ki magukat.            
b) Alakuljon ki bennük játékbátorság,      B) Egyre könnyebben és                     
szokjanak hozzá a csoporton belüli         felelõsségteljesebben viseljék a           
szerepléshez.                              nyilvánosságot.                            

2. Improvizáció
a) [[Otilde]]rizzék meg a kezdõ évek       A) Legyenek képesek különbözõ              
játékainak természetes rögtönzõ            technikákat tartalmazó összetett           
technikáját némajátékban és szöveges       improvizációkra mozgásban, táncban.        
játékokban.                                                                           

3. Elemzés
a) Tudják a mindennapi élet és különbözõ   A) Legyenek képesek a jelenségek,          
történetek szituációit közösen elemezni.   életfolyamatok, alkotások szerkezetének    
                                           felismerésére, a szereplõk szándékainak,   
                                           tetteinek és kapcsolatainak elemzésére.    

4. Hagyományõrzés
   a) Tanuljanak meg népi mondókákat,      A) Ismerkedjenek meg a nemzeti             
    gyermekjátékokat, népszokásokat,       (nemzetiségi, etnikai) kultúra és más      
                táncokat.                  kultúrák alapvetõ mozdulat-, dallam-  és   
                                           szókincsével, szertartásaival és           
                                           hiedelemvilágával.                         

A HAGYOMÁNY JÁTÉKAI ÉS TÁNCAI

Népi gyermekjátékok.         Ritmusképzés, egyszerû       Legalább 10 játék ismerete   
Kiolvasó mondókák.           táncos mozgáselemek.         dallal, mondókával.          
Szerepjátszó                 Koordinációs                 Egyszerû kar- és             
gyermekjátékok. Altatók,     készségfejlesztés, helyes    lábmozgások (lépés,          
simogatók,  vigasztalók,     testtartás. Rögtönzés,       dobbantás, taps). Mondókák   
nyelvtörõk, csúfolók,        egyensúly-, ritmus- és       ritmizálása egyenletes       
állatutánzók.                térérzékfejlesztés.          járás mellett, tapsolással   
                             Egyszerû mozgáselemek        vagy egyéb módon.            
                             összekapcsolása                                           
                             (járás+dobbantás,                                         
                             futás+fordulat). 1a A                                     
                             babázás, a papás-mamás,  a                                
                             gyermeknevelés mozdulat-                                  
                             és szókincse. 2a                                          

BÁBJÁTÉKOK
Egyszerû bábjátékok.         Improvizáció tárgyakkal.       Tárgyjáték-improvizáció,   
Tárgyjátékok.  Sík-, bot-    Sík-, bot- és gyûszûbábok,   egyszerû bábok készítése,    
és gyûszûbábok. Maszkok és   egyszerû maszkok készítése   sík- és botbáb mozgatása.    
maszkos játékok.             és használata. 1b                                         

DRÁMAJÁTÉKOK
Ritmikus mondókák.           Érzékelõ, ritmus- és         Részvétel a                  
Papás-mamás szintû           fantáziagyakorlatok,         készségfejlesztõ             
improvizációk.  Rövid        mozgással egybekötött        gyakorlatokban, a közös      
mesék  közös                 beszédgyakorlatok. A         dramatizálás játékaiban és   
dramatizálása. A szereplõ    koncentráció                 az alapszintû elemzõ         
és a helyszín fogalma.       intenzitásának és            beszélgetésekben. Rövid      
                             idejének növekedése. 1b A    mesék, versek önálló         
                             szerkezet érzékelése, a      elmondása, a társ            
                             kezdet és a vég              meghallgatása.               
                             felismerése  térbeli és                                   
                             idõbeli struktúrákban. 3a                                 

ÜNNEPI SZERTARTÁSOK, RITUÁLIS JÁTÉKOK
A téli és tavaszi            A magyar páros tánc          Részvétel a népszokásokat    
ünnepkör játékai,            fogásmódjainak egyszerû      megismertetõ játékokban.     
lakodalmas játékok.          formái. Ünnepi               Egy-két köszöntõ ismerete.   
                             köszöntõszövegek. 4a                                      

A HAGYOMÁNY JÁTÉKAI ÉS TÁNCAI
Énekes-táncos játékok        Ritmusgyakorlatok:           Legalább 10 énekes-táncos    
(kiolvasók, párválasztók,    negyedes, nyolcados járás.   játék ismerete.              
párcserélõk,                 Egyenletes járás közben      Egyenletes lüktetés,         
fogyó-gyarapodó,             különbözõ ritmusképletek     valamint egyszerû            
vonulós-kapuzós játékok).    tapsolása,  ritmusképletek   ritmusképletek visszaadása   
                             dobogása egyenletes          tapssal,  illetve            
                             zenére. A tanult             dobogással.                  
                             ritmusképletek                                            
                             felismerése. 1a                                           
Régi stílusú táncok:         A tanult motívumok           Egy tánc alaplépéseinek      
ugrósok, karikázó,           utánzása, stílusos           szabad elõadása.             
eszközös táncok.   Új        elõadása.  Ismert táncok                                  
stílusú táncok: szatmári     felismerése. Improvizációs                                
csárdás.  Népek,             készség. 4a                                               
nemzetiségek, etnikumok                                                                
táncaiból: délszláv kóló.                                                              

DRÁMAJÁTÉKOK
Készségfejlesztõ             Koncentráció és lazítás      Részvétel a játékokban, a    
gyakorlatok. Dramatikus      (pihenés).                   gyakorlatokban és az         
improvizációk. Ismerendõ     Beszédgyakorlatok.           elemzõ beszélgetésekben. A   
fogalmak: mese,              Légzéskapacitás növelése.    rögtönzés szabályainak       
cselekmény, szándék,         Modorosságok javítása. A     betartása.                   
feszültség, konfliktus,      pontos kifejezés igénye.                                  
fordulópont.  Különbözõ      Monológ-technika. A                                       
technikák a szereplõk -- a   szimultán játék                                           
hõs és a többiek --          kiküszöbölése. Könnyed                                    
jellemzésére. Mítoszok,      szerepcserék. 2a Helyzetek                                
eposzok részletei,           pontos, kollektív                                         
anekdoták feldolgozása.      elemzése. 3a                                              
Történelmi elbeszélések                                                                
feldolgozása. Életjátékok                                                              
a saját  korosztály                                                                    
problémáira.                                                                           

ÜNNEPI SZERTARTÁSOK, RITUÁLIS JÁTÉKOK
Az esztendõ jeles            Egyszerû zenei eszközök,     A szokások idejének,         
napjainak szertartásai:      bábok és maszkok készítése   funkciójának ismerete.       
karácsony-betlehemezés,      és használata. 4a            Részvétel a szertartás       
regölés, vízkereszt,                                      elõkészítésében,             
farsang, húsvét-pünkösd.                                  bonyolításában.              
Táncos, zenés  rítusok. A                                                              
történelmi tanulmányokhoz                                                              
kapcsolódó õsi,                                                                        
improvizatív jellegû                                                                   
táncok és szertartások.                                                                

BÁBJÁTÉK, MASZKOS JÁTÉK
Kicsiknek szóló állatmesék   Bábkészítés,                   Részvétel  a               
eljátszása. Bábos            dramatizálás, az iskolai     bábkészítésben és/vagy a     
improvizációk. Kesztyûs      közösség elõtti bemutató.    darab bemutatásában.         
bábok, óriásbábok, nagy      Bonyolultabb bábok                                        
maszkok. Irodalmi mûvek      (kesztyûs bábok,                                          
részletei. Zenére készült,   óriásbábok, nagy maszkok)                                 
egyszerû bábos               készítése, mozgatása, a                                   
koreográfiák.                maszkos játékok                                           
                             technikája. Kollektív                                     
                             koreográfiák készítése                                    
                             zenére. 1a; 1A                                            

DRÁMAJÁTÉKOK
Mozgásimprovizációk és        A pontos kifejezés és a       Részvétel a                
gyakorlatok (némajátékok,    mindennapi testi-lelki       gyakorlatokban és az         
pantomimes gyakorlatok,      harmónia érdekében           elemzõ munkában.             
esések, pofonok, botlások,   tudatosan végzett                                         
jellemábrázoló mozgások).    gyakorlatok. 1A A kifejezõ                                
A kifejezõ közlés            játék érdekében végzett                                   
elsajátítása.                tanulmányok.  A másik                                     
Jellemábrázolás hanggal és   ember kommunikációjának                                   
metakommunikatív úton.       toleráns elemzése.  Saját                                 
Improvizáció:  etûdök        és mások munkájának értõ                                  
megalkotása, életjátékok,    elemzése. 3A                                              
önállóan végzett közös                                                                 
dramatizálás. Új fogalmak:                                                             
cselekmény,                                                                            
ellencselekmény, tér, idõ,                                                             
üzenet, motívumok.                                                                     

TÁNC- ÉS MOZGÁSMÛVÉSZET
Történelmi táncok ismerete   Menüett, keringõ, polka      Legalább egy etûd.           
és gyakorlata. Reformkori    alaplépései. A palotás és                                 
magyar fõúri táncok. XX.     a verbunkos. Charleston,                                  
századi társastáncok.  A     angol keringõ vagy swing.                                 
XX. század tánc- és          Egyszerû táncelemek                                       
mozgásmûvészete. Aerobic.    kombinációja. 2A                                          
                             Összefüggõ                                                
                             aerobicgyakorlat                                          
                             bemutatása (kb. 15 perc).                                 

SZÍNI NEVELÉS
Élõ színházi elõadás         Színházlátogatás vagy        Részvétel az elõadáson, a    
megtekintése - lehetõség     iskolaszínház jellegû,       színházlátogatás             
szerint.                     utazószínházi produkció      szabályainak betartásával.   
                             megtekintése.                                             

VIZUáLIS KULTúRA

ÁLTALÁNOS FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNYEK

              1-6. évfolyam                7-10. évfolyam                             

1. A vizuális nyelv alapjai
  a) Az alapvetô képi kifejezôeszközök,    A) A legfontosabb síkbeli és térbeli       
  ábrázolásmódok, kompozíciós eljárások    kifejezôeszközök (színek, formák,          
 megismerése és alkalmazása.
Jártasság a valamint az ábrázolási konvenciók), látvány, tárgy, kép, mûalkotás kompozíciós és szerkesztési eljárások megfigyelésében és ismertetésében. ismerete és alkalmazásának képességei.
A megfigyelés, leírás, elemzés, értelmezés, ítéletalkotás képességei a tárgyak, képek és mûalkotások elemzésében.
2. Kifejezés, képzômûvészet

A mindennapi látványok esztétikumának és a mûvészeti élményeknek a befogadása, átélése, a mûalkotások megítélése; a gondolatok és érzelmek vizuális kifejezése. Az esztétikai minôségekre nyitott magatartás.

Alkotás

a) Az élmény képi megfogalmazásának        A) Látványok, jelenségek, érzelmek,        
képessége.
Az alapvetô kifejezôeszközök elvont gondolatok térbeli és síkbeli használata. kifejezésének képessége, mûvészeti élmények (festmény, zene, tánc) megjelenítésének kísérletei a képi (grafikai, festészeti), plasztikai (és lehetôleg a fotó vagy a video) kifejezô- eszközeinek, komponálási módszereinek használatával.
Befogadás, megismerés
b) A látvány, a mûalkotás, a saját és a    B) Kiemelkedô mûalkotások, jelentôs        
társak alkotásainak leírása, átélése.
A mûvészek jellemzô kifejezôeszközeinek vizuális mûvészet (festészet, elemzése (az európai mûvészeten kívüli szobrászat, fotó, film, színház) mûfaji példákon is).
A mûvészetrôl, mûvekrôl tulajdonságainak megkülönböztetése. alkotott vélemény kifejtése.
Tájékozottság a mûvészettörténet nagy korszakaiban.
Technikák
c) Ismerkedés a kifejezési technikákkal,   C) Jártasság a kifejezés hagyományos és    
eljárásokkal (rajzolás, festés,            újszerû (fotó) technikáinak                
mintázás, bábozás, fotómontázs).           használatában.                             

3. Vizuális kommunikáció

Vizuális jelenségek, információk megértése és a saját gondolatok közérthetô megjelenítése. Az információt megbecsülô, azt kritikusan szemlélô magatartás alapjai.

Alkotás

a) Jártasság az ábrázolásban, a képi       A) Képesség látvány, jelenség, gondolat    
közlések kigondolásában és                 értelmezô, eligazító, magyarázó, közlô     
elkészítésében.                            ábrázolására.
A legfontosabb ábrázolási eljárások és tervezési folyamatok önálló alkalmazása.
Befogadás, megismerés
b) Látvány, jelenség, ábrák, informáló     B) A mindennapi élet néhány tipikus        
jelek elemzése és jelentésének             vizuális közleményének (térkép,            
megértése.
A vizuális kommunikáció szabásminta) leírása, értelmezése, (újság, reklám, közlekedési jelek) megítélése. A vizuális kommunikáció fôbb jellegzetes mûfaji sajátosságainak mûfajainak (sajtó, televízió, megkülönböztetése. metakommunikáció), valamint történetébôl a jelentôs események (reneszánsz perspektíva, fotózás felfedezése, elektronikus médiumok) ismerete.
Technikák
c) Ábrák készítésének technikai            C) Tanulmányrajzok készítésének, ábrák     
jártasságai (szabadkézi rajz, grafikai,    szerkesztésének, grafikai és színbeli      
szerkesztési eljárások).                   kivitelezésének, makettek                  
                                           konstruálásának mûveleti                      
                                           készségei.
Lehetôség szerint egy technikai médium (fotó vagy video) használatának elsajátítása.
4. Tárgy- és környezetkultúra

A mindennapi tárgyak, eszközök, épületek funkciójának és jelentésének megértése. A személyes igényeknek megfelelô tárgy vizuális megjelenítése. A hazai, az európai és az Európán kívüli tárgykultúra példáinak megismerésén keresztül mérlegelô és környezettudatos magatartás kialakítása.

Alkotás

a) A tárgykultúra modellezô anyagainak     A) Néhány további szerkezeti anyag         
(papír, fa, agyag, textil, fém)            felhasználása.
Egyszerû tárgyak, terek tapasztalatból származó ismerete. megtervezésének képessége.
Egyre
Néhány egyszerû tárgy (játék, tanszer) önállóbb konstruálóképesség. elkészítése minta után és önálló terv alapján.
Jártasság a tervezési folyamat (helyzetfelismerés, tervezés, kivitelezés, értékelés) alaplépéseinek betartásában.
Befogadás, megismerés
b) A közvetlen környezetben található      B) Képesség tárgyak, árucikkek, épületek   
tárgyak megfigyelése, megbeszélése,        elemzésére, értékelésére.
A tervezés megítélése a legfontosabb tervezési elveinek (használhatóság, gazdaságosság, alapelvek (a forma, a rendeltetés, a anyag, szerkezet, megmunkálás, méret jelentés, az anyag szempontjai) megválasztása) önálló alkalmazása.
A szerint.
Néhány régi, népi tárgy történeti korszakok néhány jellemzô megfigyelése Európán kívüli példákban is tárgyának ismerete, a korstílus (eszkimó kunyhó).
Különbözô kultúrák felismerése.
A környezetkultúra azonos tevékenységhez kapcsolódó (építészet, tárgykultúra) mûfaji tárgyainak összehasonlítási képessége tulajdonságainak megkülönböztetése. (kanál - evôpálcika).
Technikák
c) Jártasság az egyszerû, eszköz nélküli   C) Jártasság egy kézmûves technikában,     
és kéziszerszámmal végzett                 valamint a szerelés, építés és             
anyagalakításban.                          modellezés mûveleteiben.                   

VIZUÁLIS NYELV

A vizuális nyelv             Az analógiák felismerése a   Különbözõ színek, formák,    
alapelemei: vonal, szín,     látványban és az             elrendezési módok            
folt (síkforma), tömeg       ábrázolásban. A vizuális     megkülönböztetése,           
(térforma). Az elemek        nyelv  alapelemeinek,        megnevezése. A vizuális      
elrendezése  képsíkon,       kompozíciós  eljárásainak    nyelv  alapelemeinek,        
illetve térben. Az elemek    a kifejezési szándéknak      egyszerû kompozíciós         
egymáshoz való viszonya      megfelelõ  kiválasztása. 1a  eljárásainak a  kifejezési   
(azonosság, hasonlóság,                                   szándékkal adekvát           
arányviszonyok,                                           használata.                  
kontrasztok, ismétlés,                                                                 
ritmus, szimmetria,                                                                    
kiemelés).                                                                             

KIFEJEZéS, KÉPZ[[Otilde]]MÛVÉSZET
Alkotás Személyes és közös    Élményközvetítõ motívumok    Személyes élmény            
élmények, emlékek,           változatos szerepeltetése    kifejezése a tanuló által    
elképzelt helyzetek képi     képen és plasztikában. 2a    választott megoldással.      
megjelenítése. Különbözõ                                                               
témák, történetek                                                                      
megjelenítése                                                                          
(illusztráció,                                                                         
képsorozat). Mûvészeti                                                                 
élmények (bábelõadás,                                                                  
mese, film, vers, zenemû,                                                              
festmény, szobor)                                                                      
feldolgozása síkban és                                                                 
térben (rajzolás, festés,                                                              
plasztikai megoldások).                                                                
Befogadás, megismerés A       Vegyen részt a               Egy saját választású        
gyermekek élmény- és         mûalkotások                  mûalkotás leírása,           
érzelemvilágához közel       megbeszélésében. A           fontosabb jellemzõinek       
álló mûvészi alkotások       vizuális mûvészetek          értelmezése. Néhány          
(festmény, grafika,          legfontosabb ágainak,        megismert mûalkotás          
szobor, film). A             mûfajainak felismerése és    felismerése (reprodukción).  
mûalkotások technikájának    megnevezése. 2b                                           
ismertetése.                                                                           
Technikák Rajzolás            Az életkornak megfelelõ      Jártasság a rajzolásban,    
grafittal, krétával.         szintû jártasság a           a vízfestésben és legalább   
Festés temperával,           rajzolásban, festésben,      egy másik, a tanuló által    
vízfestékkel. Kollázs.       mintázásban. 2c              kedvelt technikában.         
Mintázás (agyag, gyurma).                                                              

VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
Alkotás Különbözõ,            Képesség tárgyak,            Egyszerûbb tárgyak          
meghatározott célú           jelenségek, folyamatok       rajzolása különbözõ          
vizuális közlések            legjellemzõbb vonásainak     nézetekbõl, megfigyelés      
létrehozása (jelek,          megragadására,               alapján. Egy mindennapos     
magyarázó rajz, alaprajz,    megjelenítésére. A síkbeli   használati tárgy             
térkép, folyamatábra,        és térbeli ábrázolás         lerajzolása jellemzõ         
családfa) megfelelõ          konvencionális jelzéseinek   nézetbõl,  emlékezet         
technikai megoldásokkal.     biztonságos alkalmazása.     alapján.                     
Egyszerû látvány             Megjelenítés megfigyelés                                  
(növények, tárgyak)          alapján. 3a                                               
rajzolása megfigyelés                                                                  
alapján,  különbözõ                                                                    
nézetekbõl.                                                                            
Befogadás, megismerés         Minél több szempontú         A legfontosabb              
Látványok és ábrázolások     megfigyelés. Elemi szintû    információs jelek            
elemzése, jelentésük         látvány- és ábraolvasási     (közlekedési táblák)         
"olvasása", értelmezése      képesség. Lényegi            felismerése. Egyszerû        
(leírás, értelmezés,         összefüggések felismerése    ábrák (tankönyvek            
ok-okozati összefüggések).   a látványban. Ábrázolás      magyarázó ábrái)             
Ábrázolási konvenciók        leírása, közlési             olvasásának képessége.       
(jelzések, jelek,            tartalmának                                               
jelképek). Olvasás a         megfogalmazása. 3b                                        
gesztusokból (testbeszéd).                                                             
Technikák Rajzolás            Jártasság a rajzolás,        Adott színek kikeverése.    
rosttollal. Papírkivágás.    festés és egyszerû téri      Egyszerû modell készítése    
Papírhajtogatás.             modell készítésének          választott technikával,      
Modellkészítés papírból.     legegyszerûbb                segítséggel.                 
Egyszerû nyomhagyások        eljárásaiban. 3c                                          
nyomtatással, préseléssel.                                                             

TÁRGY- ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA
Alkotás A tárgyalkotó         Figyelem a követendô         Egyszerû tárgyak (játék,    
folyamat                     minta megértésében,          hangszer, edény)             
(helyzetfelismerés, ötlet,   fantázia a tervezésben,      kitalálása  vagy minta       
elkészítés)                  következetesség az           utáni elkészítése            
összefüggésének megérzése,   elkészítésben. 4a            anyagszerû formálással.      
megfelelô (játékos,                                                                    
meseszerû) témák                                                                       
feldolgozásával.                                                                       
Befogadás, megismerés A      Képesség a közismert         A forma, a funkció, az       
közvetlen környezet          tárgyak formája és           anyag és a méret közötti     
(otthon, iskola, utca) és    tartalma közötti kapcsolat   összefüggés megértése        
ünnepi szokások tárgyaiban   felismerésére és             néhány tárgy megfigyelésén   
a tartalom és forma          értelmezésére. 4b            keresztül.                   
kapcsolatának megismerése.                                                             
Technikák Anyagalakítás       Jártasság az eszköz          Néhány modellezôanyag és    
(fonás, madzagszövés,        nélküli eljárásokban,        alakításának ismerete.       
papírhajtás, agyagmunkák,    egyszerû kéziszerszámok                                   
gyöngyfûzés), konstruálás.   használatában. 4c                                         

VIZUÁLIS NYELV
A textúra és a faktúra. A    Jártasság a vizuális         Néhány alkotás (festmény,    
vizuális nyelv               minõségek (szín, forma,      grafika, szobor, tárgy,      
alapelemeinek, a mûvészi     textúra), a kompozíciós      épület, plakát) szóbeli      
megjelenítés anyagainak      megoldások kifejezõ          összehasonlítása formai      
kifejezõ hatása. A           hatásának felismerésében;    jegyeik alapján.             
különbözõ típusú             ezek alkalmazására való                                   
kompozíciók hatása           készség. 1a                                               
(festményen, plakáton,                                                                 
filmen).                                                                               

KIFEJEZéS, KÉPZ[[Otilde]]MÛVÉSZET
Alkotás Élmények,             Személyes élmények,          Szomorú vagy vidám          
fantáziaképek síkbeli,       érzelmek kifejezésének       hangulatú látványélmény      
térbeli megjelenítése.       képessége. Fokozódó          megjelenítése festéssel.     
Események elõadása           tudatosság a                                              
képsorozatokban, egyszerû    kifejezõeszközök                                          
animációval. Mûvészeti       megválasztásában,                                         
élmények (képzõmûvészet,     alkalmazásában. 2a                                        
színház, tánc, zene,                                                                   
irodalom) feldolgozása                                                                 
képi, plasztikai                                                                       
kompozícióban.                                                                         
Befogadás, megismerés        Mûvekrõl alkotott vélemény    Ismerje a festészet, a      
Különbözõ mûvészeti ágak,    megfogalmazása. A            szobrászat és a grafika      
képzõmûvészeti mûfajok       képzõmûvészeti mûfajok       mûfaji sajátosságait. A      
(festészet,  szobrászat,     jellemzõinek                 látott mûalkotások közül     
grafika) fõbb jellemzõi,     megfogalmazása a             legalább három               
különbözõ kontinensekrõl     bemutatott mûalkotások       felismerése, megnevezése.    
és korokból vett             alapján. A bemutatott                                     
jellegzetes példák           mûalkotások felismerése,                                  
elemzése. A megfigyelt       megnevezése. Az                                           
mûalkotások technikái        ismertetett mûvészeti                                     
(freskó, mozaik,             technikák felismerése,                                    
fametszet).                  megkülönböztetése. 2b                                     
Technikák Vázolás             Jártasság síkbeli és         Ismerje az alkotás          
ecsettel, filctollal,        térbeli alkotások            létrehozásának folyamatát.   
ceruzával. Képalkotás        létrehozásában. Jártasság    Ismerje a tanult             
vegyes technikával. A        néhány egyénileg             technikák lényegét. Legyen   
tervezett és az esetleges    választott technika          jártas a tanult technikák    
hatások az alkotásban.       használatában. Legyen        egyikében.                   
Egyszerû levonatok           képes megítélni a                                         
(monotípia, papírmetszet).   technikai kivitelezés                                     
Térformálás, animáció        minõségét. 2c                                             
(papírplasztika,                                                                       
textilplasztika,                                                                       
drótkompozíció, "talált                                                                
tárgyak").                                                                             

VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
Alkotás Látványok ábrázoló    Jártasság a magyarázó        Saját elképzelésû tárgy     
tanulmányozása. Tárgyak      rajzok készítésében; a       értelmes megrajzolása        
felépítését, tagoltságát     forma- és                    elöl-, fölül- és             
magyarázó rajzok, térbeli    színredukálásban, egyes      oldalnézetben. Építészeti    
modellek, tér- és            tulajdonságok                rajz készítése. Közérthetõ   
tömegviszonyokat értelmezõ   kiemelésében. 3a             információs tábla            
makettek készítése.                                       készítése betû és kép        
Változást, fejlõdést,                                     felhasználásával.            
folyamatot szemléltetõ                                                                 
ábrák készítése. Gondolati                                                             
tartalmak, információk                                                                 
képi sûrítése, forma- és                                                               
színredukálás.                                                                         
Befogadás, megismerés A       Az információközlés          Legyen képes eligazodni a   
közvetlen vizuális közlés    legfontosabb módjainak és    környezet fontos, elvont     
(gesztus, jelbeszéd). A      jellegzetességeinek          vizuális információiban. A   
rögzített közlés,            ismerete. Legyen jártas a    különbözõ tantárgyak         
információ (írás,            képi közlésformák            sajátos magyarázó            
mûalkotás, tárgy). A         elemzésében. 3b              rajzainak helyes             
sokszorosított információ                                 értelmezése.                 
(könyv, reprodukció,                                                                   
plakát, képes folyóirat,                                                               
film, video). A képi                                                                   
közlések szabályainak,                                                                 
konvencióinak                                                                          
tanulmányozása ábrákon,                                                                
közismert jelekben,                                                                    
szimbólumokban, betû- és                                                               
szövegképekben, egyszerû                                                               
mozgóképi egységekben.                                                                 
Technikák Foltképzés         Szerezzen jártasságot a      Adott felületen egyenletes   
ceruzával, rajztollal.       vonal- és foltképzésben.     tónus létrehozása grafikai   
Szöveg- és                   Jártasság a pontos           eszközökkel, festéssel.      
kép-összeállítási,           szerkesztõrajz                                            
elrendezési technikák        elkészítésében. 3c                                        
(újságokból gyûjtött                                                                   
képekkel, betûkkel,                                                                    
fotókkal).                                                                             

TáRGY- éS KöRNYEZETKULTúRA
Alkotás Élmények, vágyak      Figyelmesség a               A témának megfelelô         
(történet, saját magának     helyzetfelismerésben,        szerkezet és forma           
készített tárgy)             variációkészség a            kiválasztása.                
megfogalmazásán,             tervezésben, kitartás és                                  
megtervezésén,               pontosság a                                               
tárgyiasításán keresztül a   megvalósításban. 4a                                       
tervezési folyamat                                                                     
alapjainak megismerése.                                                                
Befogadás, megismerés A      Az életmód és a tárgy,       Legyenek tudatos             
tágabb környezet             berendezés stílusa,          szempontjai a fogyasztói     
rendeltetésének,             formája közötti viszony      döntésekhez.                 
formájának megértése.        felismerésének képessége.                                 
                             4b                                                        
Technikák Kézmûves           Jártasság a kézmûvesség      Egy kézmûves technika        
technikák (nemezelés,        egy ágában. Térbeli          elsajátítása.                
batikolás). Modellezés.      modellezési képesség. 4c                                  

VIZUÁLIS NYELV
A fény (a természetes és a   A fény színmódosító          Szabadon választott          
mesterséges megvilágítás,    szerepének, a fény-árnyék    mûalkotás önálló elemzése    
fényerõsség, fényminõség).   jelentõségének ismerete a    (a választás                 
Színtani ismeretek. A        plasztikus forma             indoklásával). A             
"elõadásmód", az egyéni      érzékletes                   leggyakoribb érzéki          
stílus, a korstílus formai   megjelenítésében. Ismerje    csalódások ismertetése.      
jegyei mûvészeti             a leggyakoribb érzéki        Ismertesse mûalkotások és    
alkotásokon, tárgyakon.      csalódásokat, értse a        tárgyak alapján egy          
                             nézõpont jelentõségét a      korszak  stílusjegyeit.      
                             látvány megítélésében. A                                  
                             stílus fogalmának értése.                                 
                             Ismerje fel és értelmezze                                 
                             a  stílusjegyeket. 1A                                     

KIFEJEZéS, KÉPZ[[Otilde]]MÛVÉSZET
Alkotás Látványok,            Egyéniségének megfelelõ      Kompozíció készítése        
mûalkotások képi,            formai, technikai            meghatározott témakörben,    
plasztikai átírásai.         megoldások, alkotói          szabadon választott          
Hangulatok, érzelmek         módszerek kiválasztásának    technikával.                 
kifejezése különbözõ témák   képessége. Az idõbeliség,                                 
feldolgozása során (csend,   a mozgás megragadásának                                   
álom). Történések            képessége. 2A                                             
megjelenítése, mozgás                                                                  
kifejezése (konkrét és                                                                 
elvont formákkal,                                                                      
szekvenciákkal,                                                                        
sorozatokkal, montázzsal).                                                             
Befogadás, megismerés         Képesség mûalkotások         Tudja összefoglalni a       
Mûvészettörténeti            értelmezésére; a különbözõ   tanult mûvészeti             
ismeretek. Mûvészeti ágak,   kultúrákban, korokban        korszakok, mûvészeti ágak    
mûfajok, mûtípusok,          készült mûalkotások          legjellegzetesebb            
ábrázolási és kifejezési     hasonlóságainak és           vonásait, ismerjen egy-egy   
konvenciók kialakulása, a    különbségeinek               kiemelkedõ alkotást.         
mûvészet szerepe a           megragadása. 2B                                           
különbözõ korokban és                                                                  
kultúrákban. A                                                                         
legkiemelkedõbb alkotások                                                              
és alkotók. Speciális                                                                  
mûvészi technikák.                                                                     
Technikák Rajzolás tollal,    A tanult technikák           Jártasság a gyakorolt       
náddal, szénnel.             ismerete. Egyénileg          eljárásokban.                
Sokszorosító technikák       választott technika                                       
(nyomtatás, öntés, fotó).    készségszintû                                             
Technikai kísérletek.        elsajátítása. A megfelelõ                                 
                             technika kiválasztásának                                  
                             képessége. 2C                                             

VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
Alkotás Téri helyzeteket,     Jártasság nem vizuális       Tudjon készíteni            
összefüggéseket, mûködést    eredetû ismeretek            magyarázó rajzot             
magyarázó rajzok, modellek   láthatóvá tételében.         egyszerûbb mechanikus        
készítése látvány után és    Szerezzen jártasságot a      szerkezet (harapófogó,       
képzeletbõl. Összetettebb    vizuális hatáselemek         metszõolló) mûködésérõl.     
formák felépítésének,        tudatos alkalmazásában.      Mennyiségi viszonyokat       
szerkezetének értelmezése    Legyen képes a szöveges és   szemléltetõ ábra             
(tengellyel, metszõsíkkal,   képi közlés                  készítése. Piktogram         
származtatással). Szöveg     összekapcsolására,           tervezése.                   
és kép összekapcsolása       együttes alkalmazásara. 3A                                
különbözõ karakterû                                                                    
közlésekben.                                                                           
Befogadás,  megismerés        A legfontosabb               A leggyakoribb              
Térábrázolási konvenciók     térábrázolási konvenciók     térábrázolási módok          
különbözõ korokban,          ismerete. Ismerje a          ismerete. Tudja értelmezni   
kultúrákban. A               tömegkommunikáció            a tankönyvek magyarázó       
tömegkommunikáció            legfontosabb formáit.        ábráit. A                    
legfontosabb formái          Legyen képes felismerni a    tömegkommunikáció            
(könyv, sajtótermékek,       rendeltetés és közlésmód     legfontosabb formáinak,      
plakát, film, video, tévé,   összefüggéseit. 3B           jellegzetességeinek          
rádió). Kiadványok,                                       ismerete.                    
mûsorok kategorizálása                                                                 
különbözõ szempontok                                                                   
alapján (tudományos                                                                    
ismeretterjesztõ,                                                                      
dokumentum, fikció,                                                                    
mûvészi). A tartalom, a                                                                
közlési szándék és a külsõ                                                             
megjelenés összefüggése                                                                
könyveken, újságokon,                                                                  
plakátokon.                                                                            
Technikák Vegyes technikák    Jártasság a közlési          Jártasság tussal,           
(festés, rajzolás, fotó,     szándékhoz leginkább illõ    rosttollal való munkában.    
fénymásolás együttes         és legcélszerûbb technikák   Rövid felirat készítése.     
alkalmazása). Szövegírás     kiválasztásában. 3C                                       
technikái (tussal,                                                                     
letraszettel, stencillel,                                                              
kivágott betûkkel).                                                                    

TÁRGY- ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA
Alkotás Összetett rendszer   Adatok, források             Az objektum és a környezet   
(lakóház) alapvetô           összegyûjtésének,            kapcsolatának ismerete egy   
elemeinek és                 rendszerezésének, terv,      példán keresztül             
összefüggéseinek ismerete.   modell készítésének,         (házmodellezés).             
                             formába öntésének                                         
                             képessége. 4A                                             
Befogadás, megismerés Az     A korabeli életstílus és     A mûvészettörténet nagy      
elképzelt környezet          az épületek, valamint a      stíluskorszakainak és        
(múltbeli tárgyak,           berendezés formavilága       formajegyeinek ismerete      
épületek) rendeltetésének    közötti kapcsolat            egy-egy épület, tárgy        
és üzenetének megértése.     meglátása. 4B                példáján keresztül.          
Technikák Modellezés,        Konstruálóképesség           Többféle anyagalakítási, -   
konstruálás fából, fémbôl,   egyszerû szerkezeti                                       
textilbôl, gipszbôl.         anyagokból. 4C                                            
szerelési eljárás ismerete.                                                            

VIZUÁLIS NYELV
A vizuális nyelv             Ismerje a vizuális nyelv,    A vizuális, a verbális és    
sajátosságai                 a verbális és a zenei        a zenei kifejezés            
(összefüggései a kifejezés   kifejezés hasonló és         hasonlóságainak szóbeli      
más formáival - verbális,    sajátos vonásait. Értse a    ismertetése.                 
zenei). A kontextus.         képi hatáselemek,                                         
                             "motívumok" jelentésének                                  
                             viszonylagosságát. 1A                                     

KIFEJEZéS, KÉPZ[[Otilde]]MÛVÉSZET
Alkotás Lelkiállapot,        A megismert kifejezésmódok    Kifejezési kísérletek       
életérzés, elvont            kreatív, önálló              személyes beállítódás        
gondolatok kifejezésének     felhasználása. A belsõ       szerinti témában,            
kísérletei különbözõ         szemlélet mûködtetése az     mûfajban, technikában.       
témákban és ábrázoló         alkotó és befogadó                                        
eszközökkel (csak színnel).  tevékenységben. Képesség                                  
                             az esztétikai minõségek                                   
                             megítélésére. 2A                                          
Befogadás, megismerés        Legyen tájékozott a           A tanult korok, korszakok   
Mûvészettörténeti            mûvészettörténet nagy        és irányzatok legfõbb        
ismeretek: különbözõ korok   korszakaiban, ismerjen fel   jellegzetességeinek          
világképének tükrözõdése a   és nevezzen meg adott kort   felsorolása és egy-egy       
mûvészetekben; a             és irányzatot reprezentáló   kiemelkedõ alkotás           
képzõmûvészet és más         mûalkotásokat. A kor és      ismerete.                    
mûvészeti ágak kapcsolata.   mûalkotás közötti                                         
Az alkotás folyamata,        összefüggés megértése. Az                                 
alkotói módszerek. A         alkotói folyamat, az                                      
mûelemzés legfontosabb       alkotói módszerek                                         
módszerei.                   ismerete. Tudjon saját                                    
                             szavaival  elemezni egy                                   
                             mûalkotást. 2B                                            
Technikák Néhány              Jártasság néhány            Alkotók sajátos technikai    
különleges technika és       különleges technikai         megoldásainak felismerése    
alkotói módszer              megoldásban. 2C              tipikus példákon.            
kipróbálása.                                                                           

VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
Alkotás Monge vetületi        Jártasság a mûszaki          Legyen gyakorlott a         
rendszer;                    jellegû ábrázolás            geometriai (mûszaki          
Kavallier-axonometria; két   alapjaiban, a tanult         jellegû) közlõnyelv          
iránypontos perspektíva.     ábrázoló geometriai          olvasásában. Adott tárgy     
Rekonstrukció (vetületbõl    rendszerek alkalmazásában.   axonometrikus ábrázolása,    
térjelölõ rajzok). Elvont,   3A                           vetületeinek, metszeteinek   
nem vizuális természetû                                   megszerkesztése.             
információk megjelenítése                                                              
különbözõ vizuális                                                                     
hatáselemekkel. Mozgás,                                                                
hang, fény és statikus                                                                 
látványelemek együttes                                                                 
alkalmazása. Tervezett                                                                 
esemény, fiktív történet                                                               
képes forgatókönyve.                                                                   
Befogadás, megismerés A       Ismerje a                    Jártasság a reklámok        
tömegkommunikáció képi       tömegkommunikáció            álló- és mozgóképnyelvi      
közléseinek elemzése. A      lényeges vonásait. Legyen    anyagának elemzésében.       
tömegkommunikáció            képes a tömegkommunikáció                                 
hatásának jellemzõi. Ábrák   vizuális közléseinek                                      
a nyomtatványban.            helyes értelmezésére,                                     
                             kritikus megítélésére. 3B                                 
Technikák Az eddig nem        Jártasság a mûszaki rajz     Jártasság a mûszaki rajz    
alkalmazott technikák        technikájában. 3C            technikájában.               
adott feladatok                                                                        
függvényében (papírmasé,                                                               
világítástechnika,                                                                     
elektronikus médiumok). A                                                              
mûszaki rajz technikája.                                                               

TÁRGY- ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA
Alkotás Valós szükségletek    Empátia a                    Használati tárgyak          
felismerése (saját maga      problémafelismerésben,       (öltözködés, ajándék)        
vagy családtagja számára)    tájékozottság a terv         rendeltetésnek megfelelô,    
és meghatározása;            kiválasztásában,             tudatos tervezése.           
kutatásra alapozott terv     szakszerûség a                                            
készítése; kivitelezés és    kivitelezésben. 4A                                        
értékelés.                                                                             
Befogadás, megismerés        A gondolkodásmód, a          Ismerjen néhány, a           
Szokatlan tárgyak            kulturális környezet és a    szokásostól eltérô           
(jövôbeli tervek, más        konkrét tárgy minôsége       megjelenésû eszközt és       
kultúrához tartozó           közötti összefüggés          épületet.                    
alkotások) megértése,        felismerése. 4B                                           
leírása, értékelése.                                                                   
Technikák                    Jártasság a kéziszerszámok   A célnak megfelelô           
Anyagmegmunkálás,            és barkácsgépek              technika önálló              
szerelés, építés.            biztonságos használatában.   megválasztása.               
                             4C                                                        


MOZGóKéPKULTúRA éS MéDIAISMERET

Mozgóképírás, -olvasás (A    Az értelmes kifejezés és a   A mozgókép megjelenési       
mozgókép "köznyelvének"      helyes értelmezés            formáinak azonosítása.       
használata a házi videótól   elemeinek elsajátítása. 1a   A képsor tagolásának,        
a televízióig.)              Képsor- és                   illetve felépítésének        
Gyakorlati ismerkedés a      dialógustervezés. 2a         egyszerû módszerei.          
mozgókép elemi                                                                         
kifejezõeszközeivel:                                                                   
kompozíció a térben és az                                                              
idõben.                                                                                
Mûvészeti ismeretek           A mozgókép elemi             Az értelmezés elemi         
Ismerkedés mûalkotásokkal:   kifejezõeszközeinek          tudnivalói.     Ismerje      
jellegzetes megoldások a     felismerése. 2b   A film     fel a cselekmény és a        
történet-mesélésben, a       hatásmechanizmusainak        történet közti               
drámai szituáció             tudatosulása. 2c             különbséget.                 
felépítésében és a                                                                     
képalkotásban. Történet,                                                               
elbeszélés, cselekmény.                                                                
Azonosulás, feszültség, a                                                              
nézõ figyelmének                                                                       
irányítása.  Dokumentum és                                                             
fikció -- a kettõs                                                                     
hagyomány.                                                                             
Mûvelõdéstörténet A           A technikai képírás          A személyes érintkezés,     
technikai képírás            egyszerû eszközeinek         illetve a technikai          
fejlõdése (fotó, néma- és    használata (pl. fotó). 2A    rendszerek közvetítésével    
hangosfilm, televízió,                                    történõ kommunikáció         
digitális kép).  A                                        megkülönböztetése.           
reprodukciós és távközlési                                                             
technikák elterjedésének                                                               
kulturális hatása.                                                                     
Kommunikációs rendszerek A    Rendelkezzen a               A mozi és a televízió       
tömegtájékoztatás fajtái     tömegkommunikációs           hatásmechanizmusa közti      
(sajtó, rádió, televízió,    eszközök tudatos             különbség tudatosulása.      
információs és interaktív    használatának                Ismerje fel a                
hálózatok).  A               képességével. 3B             tömegkommunikáció néhány     
tömegkommunikációs                                        jellegzetes módszerét.       
rendszerekben megjelenõ                                                                
üzenet (hír, vélemény,                                                                 
személyiség, történet,                                                                 
reklám) hatása.                                                                        
Mozgóképírás, -olvasás        A képrögzítési,              Esemény, helyzet, élmény    
Hogyan fogalmaz a            folyamatábrázolási és        megörökítése,  értelmezése   
mozgókép: a                  kompozíciós készségek        a mozgókép                   
jelentésalkotás eszközei.    fejlesztése szerepjátékok,   kifejezõeszközeinek          
A látvány (és hangzóvilág)   szituációs gyakorlatok       segítségével (a technikai    
térbeli és idõbeli           segítségével. 1A             lehetõségek szerint:         
megszervezése: a montázs.    Fogalmazási gyakorlatok:     fotósor, kamerahasználat,    
                             esemény, vélemény,           képregény  stb.).            
                             személyiség megjelenítése.                                
                             2A; 3C                                                    
Mûvészeti ismeretek A        Mûalkotások elemzése. Az      A filmelemzés egyszerû      
mozgóképi szöveg kettõs      ábrázolt világ, a stílus     módszerei.                   
természete: technikai        és a szerzõi szándék, a                                   
reprodukció és közlés. A     forma és értelem, stílus                                  
tér-idõszervezés (montázs)   és világkép                                               
és a filmelbeszélés          összefüggéseinek                                          
fejlõdésének legfontosabb    felismerése. 2B                                           
állomásai, össze-függésben   Mûsorválasztási stratégiák                                
a technikai eljárások        fejlesztése. 3B                                           
fejlõdésével.  Mûvészet a                                                              
technikai sokszorosítás                                                                
korában: az eredeti és a                                                               
másolat.                                                                               
Mûvelõdéstörténet A           A mozgókép alkalmazási       Ismerje a hazai és az       
mozgókép alkalmazási         területeinek                 egyetemes filmmûvészet       
területei (mûvészet,         megkülönböztetése. 2B        néhány kiemelkedõ            
szórakoztatóipar,                                         alkotását.                   
tudomány, oktatás,                                                                     
tömegtájékoztatás). A                                                                  
magyar és az egyetemes                                                                 
filmmûvészet néhány                                                                    
jelentõs korszaka, alkotói                                                             
és alkotásai. A film                                                                   
kapcsolata a                                                                           
társmûvészetekkel                                                                      
(irodalom, színház, zene,                                                              
képzõmûvészet, fotó).                                                                  
Filmmûvészet és moziipar,                                                              
média és tömegkultúra.                                                                 
Kommunikációs rendszerek A    Legyen tisztában az          Ismerje fel a               
mûsorrend felépítése és      alkotói és befogadói         monitorkultúra hatását a     
üzenete.  Egyes              szerepnek a média hatására   mindennapi életvitelre,      
mûsortípusok (hír, reklám,   bekövetkezõ változásaival,   jelentõségét és mûködési     
közvetítés, film, sorozat,   az idõ- és a térélmény       mechanizmusainak             
show) szerepe és             átformálódásával             jellegzetességeit az         
hatásmechanizmusa:           (egyidejûség, virtuális      életforma kialakításában.    
információ,                  jelenlét), a nyilvánosság    Közszolgálati és a           
véleményformálás,            szerepének átalakulásával.   kereskedelmi televíziózás    
szórakoztatás, mûvelõdés.    Ismerje a médiaszemélyiség   közti különbség.             
A sokcsatornás               kialakításának                                            
televíziózás hatása a        mechanizmusait. 1A A                                      
mozgókép kifejezésmódjára.   technikai kommunikációs                                   
A média hatása a             eszközök szuverén                                         
közösségek formálódására     használatának képessége                                   
és az emberi érintkezésre.   (ismeretszerzés,                                          
Egyirányú kommunikáció,      kapcsolatteremtés). 3C                                    
manipuláció. "Információs                                                              
országút" - interaktív                                                                 
médiumok (multimédia stb.).